We craft digital
connections
in sports

Van test tot tv-commercial

We craft digital
connections
in sports
Michiel van Looijengoed
Michiel van Looijengoed
Head of Development

Zondag 6 maart 2016, Scheveningen. Vandaag is de CPC Loop. Het is nat, winderig en zeer koud. Om 08.00 uur bellen we aan bij het huis waar we voor €50 het internet voor een dag mogen gebruiken. De deur blijft dicht en de zenuwen nemen toe. Achteromkijkend zien we hoe de wind onze tent wegblaast. Vlak voordat om 11.00 uur de eerste deelnemers passeren, hebben we uiteindelijk het internet afgetapt en krijgen we daarmee de techniek aan de praat. Vandaag testen we de Hardloopsupporter: een digitale activatie voor Nationale-Nederlanden die lopers op basis van hun startnummer (gekoppeld aan tijdregistratie) persoonlijke aanmoedigingsvideo's laat zien.

Wanneer de eerste lopers passeren, installeert een hoempapa band zich tegenover ons scherm. Weg impact. Toch zien we dat de techniek werkt en dat de juiste filmpjes voor de juiste startnummers worden afgespeeld. Ook al hebben de lopers het zelf soms niet in de gaten. Volledig verkleumd keren we huiswaarts, maar het goede nieuws: de techniek werkt.

Vier weken later staat de eerste echte inzet van de Hardloopsupporter op het programma tijdens de NN Marathon Rotterdam. Met 700 ingezonden video's konden we ruim 300 lopers verrassen op het 37KM punt. De eerste reacties van de lopers op het scherm, kippenvel! 

Uiteraard leunden we na dit succes niet achterover. Samen met Nationale-Nederlanden, Triple Double en Golazo bogen we ons over de vraag over hoe we nog meer impact konden maken. Om meer video's af te kunnen spelen werd in 2017 besloten om niet 1 maar 4 schermen neer te zetten. Daarnaast gingen we op zoek naar de ideale locatie op het marathon parcours. Uiteindelijk kwam de Boszoom (Kralingse Bos) als meest impactvolle punt naar voren. Want op dit punt meldt zich de welbekende man met de hamer en hebben lopers de video-aanmoedigingen het hardst nodig. 

Weken zijn we in de weer geweest om het ultieme algoritme te ontwikkelen om het maximale aantal video's af te spelen. Op zondag 9 april 2017 was het dan zover. Meer dan 5.000(!) aanmoedigingsvideo's werden ingezonden door vrienden en familie van deelnemers aan de NN Marathon Rotterdam. De vier schermen stonden klaar en samen met MyLaps checkten we de tijdregistratiematten. Zes uur en honderden emotionele reacties van lopers verder kijken we elkaar volkomen voldaan aan. De Hardloopsupporter is voor ons de ultieme combinatie tussen sportmarketing en technologie. De erkenning krijgen we in november 2017 ook met het winnen van een zilveren Sponsorring.

Met deze ring op zak was het afgelopen zondag weer tijd voor een nieuwe editie van de NN Rotterdam Marathon. Zelfde locatie, wederom 4 schermen, weer meer dan 5.000 ingezonden video's en een verbeterd algoritme om nog meer impact te maken. Om 11.30 uur komen de eerste wedstrijdlopers langs en ongeveer twintig minuten later worden de eerste aanmoedigingsvideo's afgespeeld. Met een grijns van oor tot oor kijken we naar de reacties. Elke video is raak en zorgt voor een reactie bij de loper.

Op locatie neemt het team van Triple Double een commercial (zie hieronder) op en edit deze vanaf de Boszoom in recordtijd zodat de Hardloopsupporter om 19.00 uur voor iedereen met het bord op schoot te zien is op tv. Een ontzettend bijzonder moment om je werk op deze manier terug te zien. Als klap op de vuurpijl horen we een dag later dat de Hardloopsupporter genomineerd is voor een SAN accent.

Nu is het heel even tijd om na te genieten van deze geweldige activatie, maar de eerste brainstorm over hoe het nog vetter en beter kan is reeds gepland. To be continued ;)

Foto's: Bram Berkien