TikTok, wie eerst?

Marc Schuurman
Manager Social Media

TikTok. Een van de meest gedownloade apps van dit moment onder tieners. Een sociaal medium (voorheen musical.ly) waar volgens het influencer-platform Creator Network inmiddels 4,5 miljoen gebruikers uit Nederland en België op actief zijn. Maar waar nog weinig tot geen Nederlandse sportmerken te vinden zijn.

Korte filmpjes van vijftien seconden waarin jongeren playbacken, grappen uithalen en dansen op snelle muziek. Dat is TikTok. En TikTok is lit. Al best een tijdje. Dat betekent dat ook wij ons daarin verdiept hebben. Maar dat betekent ook dat het vaak dringen geblazen is welk Nederlandse sportmerk- of club de primeur heeft om het medium toe te voegen aan hun social media strategie. Maar die stap wordt nog niet gezet.

Voor wie is het interessant?
Natuurlijk zal het niet direct van toegevoegde waarde zijn voor ieder merk, want de doelgroep is vrij specifiek. Tachtig procent van de TikTok-gebruikers is tussen de 6 en 18 jaar oud, met iets meer aanwezigheid van meiden dan van jongens.

En inzet van een nieuw platform is tijdrovend en kost extra energie. Maar als je wil zijn waar jouw fans zijn, zijn er genoeg merken te bedenken waar het relevant voor kan zijn. Bij eSports bleek ook toen één voetbalclub overstak, snel velen volgden.

Het was wellicht een interessante manier geweest voor de KNVB, om warm te lopen voor het WK vrouwenvoetbal dat binnenkort van start gaat. Of voor de Nevobo in aanloop naar het EK Volleybal in augustus in eigen land. Of misschien is het wel iets voor de verschillende clubs die actief zijn in de Eredivisie Vrouwen en die zichtbaar moeite hebben met het binden van al die jonge meiden die gek zijn van voetbal.

We zijn benieuwd welk sportmerk uit ons land de eerste hashtag challenge uitzet en wie het voorbeeld van internationale sportmerken als FC Bayern en NBA volgt. Wij hebben nog wel een paar leuke ideeën. ;-)