We craft digital
connections
in sports

Keep Neymar Rolling

We craft digital
connections
in sports
Bart van Vegchel
Bart van Vegchel
Front-end Developer

Het WK heeft ons helemaal gegrepen, zelfs zonder Oranje. Ons kantoor hangt vol met schermen waardoor we geen seconde hebben gemist. Het is een fantastisch toernooi. Niet in de laatste plaats door de social media hits; Zlatan vs Beckham, alle varianten op Football’s Coming Home en natuurlijk alle GIF-jes die via de hashtag #neymarrolling voorbij komen. En toen bedachten we zelf iets leuks. Tenminste, dat vonden we zelf (en tienduizenden anderen).

Neymar da Silva Santos Júnior lag liefst 14 minuten zuivere speeltijd op de grond, zo werd berekend. De Braziliaanse sterspeler eiste een hoofdrol op die hij zelf niet echt voor ogen had. Ondanks zijn fenomenale voetbalkwaliteiten, bewees hij zich daarmee geen goede dienst. Zeker niet richting de jeugd, die hem door dit WK vooral kent van zijn overdreven doorrollen na een ieder tikje.

Vooropgesteld; wij vinden Neymar echt een fantastische speler, maar door wat er tijdens onze lunch ontstond waren we genoodzaakt ook onze duit in het social media zakje te doen. En we hielden ons niet in. Met KeepNeymarRolling bedachten we een tap-game waarmee we de wereld opriepen om Neymar de kilometers van Rusland naar Brazilië terug naar huis te laten rollen. Ja, rollen. En ja, dit klinkt zo leuk als dat het werkt :-).

De game ontwikkelden we binnen een dag en een nacht. Back-enders, front-enders en social media managers; iedereen leverde per direct zijn vrije tijd in. Puur voor de fun – een niet te onderschatten onderdeel van ons werk, vinden wij – en om te bewijzen dat we een viral (er is geen ander woord voor, dus deze) konden creëren. We kozen voor een WhatsApp-first strategie; alle leden uit ons team dropten de link in WhatsApp-groepjes met de gedachte; als men het leuk vindt, sturen ze het door. En dat gebeurde volop!

We tipten daarnaast voetbalnieuwsredacties uit binnen- en buitenland. En zo haalde KeepNeymarRolling tienduizenden bezoekers (we moesten extra server capaciteit bijprikken), meer dan 6.000.000 (!) taps en stond ie bij Sjoerd van Ramshorst op zijn scherm bij Studio Rusland op de NOS.

En het grappige is; hoewel Neymar inmiddels is uitgeschakeld en al lang en breed weer thuis is, scoort de game beter en beter. Dat is de kracht van sport(marketing) & technologie. We zien nog elk moment van de dag gemiddeld 100 man per seconde de game spelen. That’s how we roll!

Tap mee op www.keepneymarrolling.com.