Instagram facefilter x Advertising x Influencers = High engagement!

Jorik Tilstra
Senior digital sportmarketeer / Creative

Het lijkt vooral een gimmick, zo’n facefilter op Instagram. Iets dat leuk is voor een paar mensen en verder niet zoveel doet. Maar niets is minder waar.

Stiekem werkt een dergelijk filter namelijk heel erg goed. Het is een perfecte manier om via user generated content een groot bereik te genereren onder een doelgroep waar je normaal gezien voor moet betalen. Vaak gebruiken mensen een AR-filter zelfs omdat ze het heel erg leuk vinden. Daarmee worden ze per direct een merkambassadeur voor je en draagt het bij aan je merkimago. Zeker in de sport werkt dit goed. In een wereld waar het normaal is dat fans trots met een merknaam groot op de voorkant van hun shirt rondlopen.

Het afgelopen jaar ontwikkelden we meerdere facefilters voor Ziggo Sport en Team Jumbo-Visma en de cijfers liegen er niet om. Het initiële bereik ligt erg hoog en veel mensen hebben lol met het uitproberen. Dat niet iedereen de video daadwerkelijk plaatst maakt dan ook niet zo heel veel uit. Je ziet dat veel mensen het filter opslaan en bijvoorbeeld via WhatsApp versturen aan vrienden, waardoor de waarde van de invloed eigenlijk alleen maar stijgt. En als je er zelfs het Belgische journaal mee haalt... ;-)

Als je ziet dat de productie van een Instagram facefilter ongeveer zo’n 40 uur werk is, kan dit een heel waardevolle tool zijn om toe te voegen aan je set aan activaties tegen een relatief lage kostprijs. Het gaat nog harder wanneer er een bestaand partnership is in de sport waarmee een groot organisch bereik opgebouwd kan worden. En wil je het vliegwiel helemaal op de volle toeren laten draaien, verlies dan ook zeker social influencers en paid advertising niet uit het oog. Een gouden combinatie.

Zo zijn voor de promotie van het Ziggo Sport facefilter rond El Clásico Koen Weijland en frankslotta ingezet, zagen we Wout van Aert schitteren als gezicht van het Team Jumbo-Visma Parijs-Roubaix filter en deden ook Wytse van der Goot en Rob van Gameren bij andere filters een duit in het zakje namens Ziggo Sport. Door hiernaast ook een social advertising campagne te laten draaien op Instagram Stories, bereik je in een mum van tijd een grote schare voetbal- en wielerfans.

Dan wat statistieken, want dat is toch waar je als marketeer op wordt afgerekend. Goed. De drie Ziggo Sport facefilters tezamen komen rond een totaal van 320.000 views, zijn 112.000 keer geopend, door 75.000 mensen uitgeprobeerd en uiteindelijk hebben 3.000 mensen hem daadwerkelijk gedeeld via Stories of een DM. Voor een commerciële partij heel mooie cijfers.

Bij een minder commerciële afzender, zoals Team Jumbo-Visma, zien we eveneens een mooie score: het Parijs-Roubaix facefilter komt op een totaal van 250.000 views, is rond de 22.000 keer geopend, 12.000 keer geprobeerd door mensen en uiteindelijk hebben 3.000 mensen hem daadwerkelijk op hun profiel geplaatst.

Wij staan te trappelen om Instagram het komende jaar verder te verrijken met AR-filters. Een keertje sparren over de mogelijkheden voor jouw merk? Dat kan altijd! Neem dan vooral even contact op met Jorik via jorik@tde.nl.

Beelden afkomstig van VTM.