We craft digital
connections
in sports

Herbalife Nutrition Benelux, een voorbeeld voor Europa?

We craft digital
connections
in sports
Michiel van Looijengoed
Michiel van Looijengoed
Head of Development

Herbalife Nutrition is een wereldwijd opererend voedingsbedrijf met een hyperlokale footprint. Het bijzondere is dat producten verkocht worden via de Herbalife Nutrition members. Mensen zoals jij en ik. Onlangs kregen alle members in Nederland en België (ruim 25.000) een door Herbalife ontwikkelde webshop tot hun beschikking. Wij kregen de opdracht om via content zoveel mogelijk bezoekers richting deze webshops te trekken of in contact te laten komen met members. 

Binnen de digitale strategie staan twee concepten centraal: MyFoodboost (recepten met Herbalife Nutrition producten als ingrediënt) en MyLifeHerbalife (lifestyle verhalen rondom een gezonde levensstijl). De eerste stap was voor ons niet zo ingewikkeld: twee heel goede blogs opzetten voor deze concepten. Hierna kwam de uitdaging om members een gezicht te geven binnen deze blogs. Dit gezicht kwam er via de Herbalife Nutrition Member Locator. Een map-based pagina waarin we alle members per land weergeven. Contactgegevens, een link naar de eigen webshop en andere member-kenmerken kunnen zelf via een portal worden ingegeven. Om  in te loggen wordt de Herbalife Nutrition Member API gebruikt. Zo werkt iedereen vanuit één bestaand account, wel zo makkelijk.

Allemaal leuk en aardig, zo'n Member Locator, maar het moest ook een plek krijgen in de blogs. Dit deden we via een staaltje cookiemanagement van de buitencategorie, uiteraard volledig GDPR-proof. In elk artikel op beide blogs integreerden we een blok waarbij je kunt zoeken naar de voor jou dichtstbijzijnde member(s). Niks spannends tot nu toe... maar nu komt het! 

Het bijzondere is namelijk dat members in hun persoonlijke portal de link van een artikel kunnen plakken om er een 'eigen URL' van te maken. Wanneer zij dit doen en de link verspreiden, bijvoorbeeld via social media, dan is het Member Locator blok geen generiek zoekblok meer. Het zoomt in op de betreffende member die zijn link gepersonaliseerd heeft. Een setting die ook bij een terugkerend bezoek onthouden wordt, totdat er een bepaalde tijdsperiode voorbij is of de bezoeker bepaalde handelingen gedaan heeft die impliceren dat hij/zij mogelijk wil zoeken naar een member. Ow ja, door de wensen van de members zijn de settings ook nog eens verschillend voor de NL en BE domeinen. Zie je wel, lang niet gek toch? ;)

De mogelijkheden voor de members om content te omarmen als eigen artikelen, leidden tot groot applaus. Vanuit Herbalife Nutrition perspectief natuurlijk ook wel een lekker idee dat via meer dan 25.000 enthousiastelingen jouw content als een lopend vuur verspreid wordt. Het is dan ook niet vreemd dat andere Herbalife Nutrition landen met verhoogde interesse naar dit project kijken. Het zou zo maar eens kunnen dat we de onderstaande driehoek van websites op korte termijn in veel meer talen terug zien...

https://www.mylifeherbalife.nl/
https://www.myfoodboost.nl/
https://www.herbalifememberlocator.nl/