DE EVOLUTIE VAN MOTION GRAPHICS IN EEN WERELD DIE NOOIT STILSTAAT.

Sem Roelofsma
Sem Roelofsma
Motion designer

Sinds de mens zijn favoriete wedstrijd of sportevenement vanuit thuis kan beschouwen is er veel veranderd. Wat ooit begon als objectief en droog verslag, is getransformeerd naar een wereld vol beweging, kleur en perspectief. De camera en de microfoon zijn nu nog slechts een van de vele middelen om een sportbeleving te creëren. Dankzij ontwikkelingen op het gebied van hard- en software zijn de mogelijkheden om meeslepende belevingen te creëren onbegrensd. Zo zijn beeldschermen scherper dan ooit en computers slimmer dan ooit.

Niet alleen de verslaggevers, maar ook de merken en clubs weten steeds vaker op een dynamische manier zichzelf te tonen aan de buitenwereld. Het merk kent veel meer uitingen dan het logo op de borst en het logo op het stadion. En in sommige gevallen komt daar helemaal geen camera of microfoon meer bij kijken…

In deze blog (deel 1) neem ik jullie mee in de mogelijkheden, ontwikkelingen en potentiële uitingen rondom design binnen de sportwereld.

DE ESSENTIE

Wat we bij het kijken van een sportwedstrijd allang gewend zijn is de stand links of rechts bovenin. Een balkje met cijfers en tekst. Maar dat balkje maakt vaak onderdeel uit van een groter geheel dat haarfijn is ontworpen vanuit de essentie van de sport en de context. Voordat we bij motion graphics belanden moeten we het eerst hebben over de bouwstenen die samen de huisstijl vormen.


De huisstijl is een ontworpen geheel dat de sportkijker betrekt bij haar/zijn favoriete sport. Een stijl die idealiter zonder al te veel ruis en omwegen de informatie en emoties bij de toeschouwer brengt. Om bij het begin te beginnen. Het logo: vaak het vertrekpunt voor het ontwerp. Het logo bestaat in de meeste gevallen nu eenmaal het langst. Dus is het niet zo gek dat de ontwerpers vanuit hier een visueel verhaal creëren. Een duidelijke trend, met daarachter een duidelijke visie, is het weglaten van ruis.

Door jezelf vragen te stellen blijven alleen de essentiële onderdelen over van het logo.

Wat is het?

Een Leeuw.

Wat moet die uitstralen?

Trots/strijd

Waarvoor is het?

Premier League

En ziedaar, een logo dat zo helder mogelijk de kracht en boodschap overbrengt.

DE UITBOUW

De kleurenschema’s zijn de meest trend gebonden bouwstenen van een huisstijl. Veel merken en uitingen passen deze naadloos aan op wat de gebruiker graag wil zien, of gewend is te zien. Buiten de traditionele betekenissen van kleuren (blauw = veiligheid etc) wordt er binnen de kleurenspectrums gekeken naar wat modern oogt en opvalt.


Een duidelijke trend zijn de “snoep kleuren”. Heftige gradiënts met contrastrijke kleuren zijn ook terug te vinden in veel sport uitingen. Men is in veel gevallen niet bang om buiten de huisstijl nieuwe kleuren toe te voegen die het geheel nog meer in het oog doen springen. Sportmerken hebben in essentie vaak al een kleur die overal heftig naar voren komt. Kleur bekennen is in de sport letterlijk terug te vinden. Het rood van Liverpool en het blauw van Chelsea dienen natuurlijk altijd de boventoon te voeren. Maar toch zie je dat de clubs de grenzen van hun kleuren en kleurcombinaties steeds vaker opzoeken om de moderne en frisse look te behouden.


Merken zoals Nike, ASICS, adidas etc dienen veel flexibeler te zijn met de huisstijl. Zij bepalen de trends en dienen zich continu te ontwikkelen om relevant te zijn en te blijven. Later zie je dat clubs of kleinere merken deze trends weer overnemen.


Een trend grijpt zowel naar de toekomst als naar het verleden. Een belangrijke vraag die vaak wordt ingevuld door moderne trends is: wat werkte, maar zou beter kunnen werken met nieuwe ontwikkelingen? Momenteel zie je dat de jaren 90 (felle trainingspakken, zwart wit teksten met outlines, felle kleuren, kader in kader) worden gecombineerd met modernere stijlelementen en technieken (Fluwelen gradients, klinische logo’s, high-res afbeeldingen, hoge kwaliteit 3D omgevingen).

Omdat we met de huidige software en hardware tot in de kleinste details, tot op de kleinste pixel iets kunnen branden/aanpassen kunnen we met oude trends een compleet nieuwe look creëren.

Stijl vertalen naar beweging

Conventioneel gezien wordt een huisstijl vrijwel altijd statisch opgebouwd. Niet zo gek, aangezien een huisstijl in eerste instantie plat moet kloppen en van oudsher maar zelden bewegend was te zien. Ook nu nog wordt de huisstijl statisch gecreëerd. Echter wordt het steeds belangrijker om vroeg in het proces na te gaan denken over de motion graphics. In wezen zijn motion graphics de bewegende elementen die al dan niet over bestaande videocontent worden gelegd om de inhoud of stijl te versterken. Van geanimeerde iconen tot bewegende patronen. Aangezien alle online platformen heden ten dage beweging ondersteunen, of het nu gifs, video’s, webm’s of interactieve 3D modellen zijn wordt het steeds relevanter om na te denken over beweging en de emotie erachter. Daarnaast kan je op je eigen website steeds meer beweging tentoonstellen zonder dat de bezoeker zijn computer vast loopt of de internetsnelheid niet tegemoetkomt.

De huisstijl lezen

Zelf ben ik gewend om veelal beweging op te zoeken in een al bestaande huisstijl. Net als je een bestand los gaat trekken in Photoshop of ander bewerkingsprogramma doe je dat ook met de huisstijl. In wezen pluk je alle elementen los om ze afzonderlijk van elkaar te kunnen beschouwen en te analyseren. Vaak komt de essentie van de huisstijl dan naar voren en zijn er potentiële bewegingen te ontdekken. Patronen, de kleuren, lijnen, symbolen en teksten. Laat ze eens heel simpel in een sequentie achter elkaar verschijnen. Je hebt je eerste schets te pakken voor bijvoorbeeld een intro, bumper, outro, homepage etc. Vervolgens ga je naar een inhoudelijkere schets. Het verhaal van het merk/product is nu van belang. Welke kleur zou ik als eerste moeten zien? Wat animeert als eerste in en in welke volgorde volgt de rest? Hoe lang moet het duren?

Als je een soort van sequentie hebt gecreëerd kan je gaan nadenken over de soort beweging. Ter voorbeeld: we hebben zojuist besloten om een kubus te laten verschijnen; van links naar rechts. Uit de huisstijl hebben we twee kleuren gekozen die het belangrijkst zijn; rood en wit. De kleur verandert zodra de kubus helemaal in beeld is; van wit naar rood. Dat vertelt al iets. Maar de nuance die men vervolgens gaat creëren in beweging gaat de animatie pas naar een volgend niveau tillen. Hoe snel beweegt die kubus? Vervormt de kubus een beetje als 'ie schuift? Moet de kubus misschien stuiteren? Komt de kubus plots tot stilstand, of vertraagt hij langzaam richting het einde? Knippert de kleur, of schaalt de kleur uit de kubus? Iets wat op mierenneuken lijkt kan een animatie maken of kraken.

Al deze bewegingen brengen een bepaalde emotie over die van belang is bij het bepalen van de motion graphics rondom een huisstijl.

3D en toekomst

Waar we het hierboven voornamelijk over 2D mogelijkheden hebben is de markt zich al een tijdje aan het verschuiven naar 3D, AR en VR. Ontwikkelingen die volledig nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen. Facebook is begonnen met het ondersteunen van 3D modellen, tours en musea bieden allerlei AR toepassingen aan hun bezoeker om de beleving te versterken en de tv studio's zijn net zo digitaal als dat ze fysiek zijn. Wat een aantal jaren nog ongebaande paden waren is nu een wereld die met de dag laagdrempeliger wordt. De sportfanaten die de zaterdag en zondag op de bank plaatsnemen worden er bewust of onbewust al vaak mee geconfronteerd.

Binnen de software die motion graphic designers doorgaans gebruiken worden er ook steeds meer stappen gemaakt om sneller een hogere kwaliteit te bereiken. Cinema 4D (een software programma dat is ontwikkeld om hoogwaardige 3D projecten in te visualiseren) breidt zich steeds verder uit met toepassingen om efficiënter toffe 3D producties te realiseren. Als designteam binnen TDE zijn we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en blijven we ons verdiepen in bestaande én nieuwe vormen van design.

In een volgend blog zullen wij dieper ingaan op trends en actuele ontwikkelingen.

Geïnteresseerd in wat wij als TDE voor je kunnen betekenen rondom design en motion graphics? Neem gerust eens contact met ons op.