We craft digital
connections
in sports

4 tips om te scoren met je online platform!

We craft digital
connections
in sports
Michiel van Looijengoed
Michiel van Looijengoed
Head of Development

Elk jaar zien we in januari een bloei van lijstjes met “de trends voor 2017”. Aangezien wij ons hart verpand hebben aan de sport, lopen onze seizoenen van augustus tot en met mei en zijn we dus iets later ;-). Daarom delen we graag nu een aantal praktische tips met je, zodat jij jouw online platform kunt klaarstomen voor het seizoen 2017-2018!

Pushnotificatie browser

We kennen al jaren de pushnotificaties op onze mobiele telefoon. Sinds een tijdje is het ook mogelijk om pushnotificaties via browsers (Firefox 44+, Chrome 42+, Safari 7+, Opera 39+) vanuit je online platform te versturen. Zeker voor platformen die veel actueel sportnieuws verspreiden, kan dit een effectieve manier zijn om op structurele wijze bezoekers te trekken.

Er zijn overigens twee manieren om gebruikers toestemming te laten geven tot het mogen sturen van pushnotificaties. Je kunt deze vraag triggeren wanneer mensen voor het eerst op je platform komen. Een andere optie is om een button op je site te zetten die de vraag aanroept. 

Afwijkende navigatie mobiel

Bijna alle websites hebben inmiddels (gelukkig) een responsive design. Dat wil zeggen dat de site meeschaalt met de verschillende devices die bezoekers gebruiken. Echter is het wel zo dat elk device zijn specifieke kenmerken heeft. Allereerst is het daarom belangrijk om in Google Analytics te analyseren hoe mensen je site bezoeken en of er verschil in gedrag te herkennen is. Vervolgens is het zaak om te kijken of je voor een bepaald device een specifieke aanpassing moet doen. Bijvoorbeeld voor mobiele telefoons met een groot scherm.

Gezien de verschuiving van het internetgebruik richting de (grotere) mobiele telefoon, zal hier vaker de focus op liggen. Een specifiek kenmerk van de mobiele telefoon is dat mensen over het algemeen met de duim navigeren. Met de duim is de onderkant van het scherm makkelijker te bereiken dan de bovenkant. Het is dan ook niet vreemd dat op steeds meer platformen de belangrijkste navigatie elementen aan de onderkant van de mobiele versie van de site te vinden zijn.  

Zelf hebben we bij de website Racingnews365.nl het advies gegeven om het live/breaking element - dat een grote rol speelt binnen de digitale strategie - vast te maken aan de onderkant. Op deze manier heeft de gebruiker het belangrijkste nieuws slechts op één duimlengte afstand en is de kans groot dat de gebruiker tot een extra pageview verleid kan worden.

Op telefoons moeten belangrijke navigatie elementen aan de onderkant zitten.

— Michiel van Looijengoed, TDE

Gebruik AMP pagina’s

AMP is de afkorting voor 'Accelerated Mobile Pages' en is een manier om webpagina's te ontwikkelen met statische content die enorm snel ingeladen wordt. Hoe werkt dit? Google slaat alleen de belangrijkste gegevens van jouw nieuwspagina op en serveert deze pagina zelf uit wanneer iemand via Google op deze pagina komt. Een AMP pagina herken je aan een soort stroomtekentje onder een zoekresultaat in Google (zie afbeelding hieronder).

Technisch gezien werkt het zo dat je een apart template ontwikkelt dat voldoet aan de AMP standaarden. Je creëert als het ware een 'lichtgewicht' pagina die er misschien net iets minder mooi uitziet, maar enorm snel is doordat deze geen overbodige zaken bevat. En laat dit nu net de missie zijn van Google: een zo snel mogelijk internet. Drie keer raden welke pagina hoger gerankt zal worden in de zoekresultaten: een gewone pagina of een AMP pagina? Juist ja.

Conversational formulieren

In veel marketingblogs wordt gesproken over de opkomst van Chatbots. Dat wil zeggen dat algoritmes in staat zijn om op geautomatiseerde wijze vragen van mensen te beantwoorden. Een tussenstap hierin zijn fomulieren die gebruik maken van de data die de bezoeker zelf invult. Dergelijke formulieren worden ook wel conversational formulieren genoemd. Door antwoorden van bezoekers in een formulier te gebruiken bij vervolgvragen, kun je deze door online interactie persoonlijker maken. Voor een campagne hebben we deze techniek onlangs succesvol ingezet. Het resultaat? Liefst 81,3% rondde het formulier met 12(!) vragen af. Echt heel verbaasd over dit hoge conversiepercentage waren we niet. We zijn als mens immers sociale wezens, die behoefte hebben aan interactie. Zeker ook online!

Wil je meer weten hoe de bovenstaande praktische tips een voordeel voor jou kunnen opleveren? Neem dan contact op via michiel@tde.nl. We helpen je graag verder!