Eredivisie

Een ode aan het voetbalshirt!

Eredivisie

Al 64 jaar de hoogste voetbalafdeling van Nederland.

eredivisie.nl

Proven
services

  • Webdevelopment
  • Strategy & Creation
  • Digital design

Project
deliverables

- Concept en strategie
- 1754 shirtdesigns
- Social animaties
- Responsive webdesign
- Platform shirtverkiezing

Geen officiële kampioen, toch mooie prijzen!

In de periode dat heel voetbalminnend Nederland het moest stellen zonder Eredivisie wedstrijden was het Eredivisie Shirt Festival (onbedoeld) de verademing waar veel fans naar snakte. Met een collectie van maar liefst 1754 shirts werd de geschiedenis van de Eredivisie tot leven gebracht.

Online shirtverkiezing

Op esf.eredivisie.nl heeft elke (voormalig) Eredivisie club een eigen pagina met daarop alle shirt designs die zijn gedragen in de hoogste competitie van het land. Vanuit de clubdetailpagina’s konden fans shirts nomineren voor een shortlist met favorieten. Drie shirts konden worden ingestuurd als topfavoriet. In totaal zijn er maar liefst 686.858 shirts geliket en meer dan 162.000 nominaties verstuurd.

Met de hulp van ruim 50.000 fans - die daalnamen aan de campagne - bepaalde een vakjury, bestaande uit Jan Joost van Gangelen (FOX Sports), Frank Evenblij (Bureau Sport), Arno Kantelberg (Esquire), Sjoerd Mossou (AD) en Victoria Koblenko (actrice/presentatrice) de winnaars. De volgende shirts kregen eeuwige roem;

Per decennium

  • Mooiste shirt jaren '50: MVV thuisshirt 1956/'59
  • Mooiste shirt jaren '60: Heracles Almelo thuisshirt 1964/'66
  • Mooiste shirt jaren '70: De Graafschap thuisshirt 1976/'77
  • Mooiste shirt jaren '80: NAC Breda thuisshirt 1982/'83
  • Mooiste shirt jaren '90: FC Groningen thuisshirt 1991/'92
  • Mooiste shirt jaren '00: sc Heerenveen thuisshirt 2001/'02
  • Mooiste shirt jaren '10: Feyenoord thuisshirt 2016/'17

Mooiste uitshirt

  • PSV 2009/'10

De drie mooiste Eredivisieshirts ooit

  • Het thuisshirt van Willem II uit 1958/1959.
  • Het thuisshirt van Feyenoord uit 1983/1984, waarin Johan Cruijff kampioen werd.
  • Het tijdloze thuisshirt van Ajax uit 1969/1972.


Succesformule

De opstelling
Met de Eredivisie CV, Triple Double en mediapartners is een topteam opgesteld om het Eredivisie Shirt Festival in korte tijd in de kijker de spelen. Ruim van tevoren kregen alle clubs en partners een korte ‘mediatraining’ waarbij een pre-set aan promotiematerialen is gedeeld.

De aftrap
Via social media trapte alle partijen op 17 april tegelijkertijd af. Santos maakte zelfs speciaal voor de campagne de Eredivisie Shirtbijbel. Ook het AD publiceerde dezelfde dag een artikel met de spelregels van de online shirtverkiezing. In no-time werd de campagne door verschillende media opgepikt en werd het festival o.a. in De Telegraaf, Radio Veronica, Veronica Inside, NPO Radio 1, het Jeugdjournaal onderwerp van gesprek.

“We zijn erg blij met het succes van deze campagne en de samenwerking met Triple Double en TDE. De liefde voor voetbal in het algemeen en voetbalshirts in het bijzonder spat ervan af. Het zijn de clubkleuren die al 64 jaar de Eredivisie een gezicht geven. Het Eredivisie Shirt Festival was al lange tijd in voorbereiding. En omdat we – door Corona - nu verstoken zijn van live Eredivisie voetbal was hij nog iets meer welkom. Elk nadeel heb z’n voordeel, zou Cruijff hebben gezegd.”

— Marc Rondagh, Business Development Manager bij de Eredivisie.

Maikel
Melis

Digital sportmarketeer
mmelis@tde.nl

Als nieuwste aanwinst van TDE is dit natuurlijk een mooi project om je debuut mee te maken. Het concept, de timing (onbedoeld), de reacties, alles klopte. Op naar meer mooie projecten!

Eredivisie Shirt Festival