We craft digital
connections
in sports

Volvo Ocean Race

Maak kennis met AskWisdom, de chatbot van het Watersportverbond, die in primeur ging tijdens de Volvo Ocean Race finish in Den Haag.

We craft digital
connections
in sports

Watersportverbond

Het Watersportverbond maakt zich sterk voor zo’n 400 aangesloten verenigingen met in totaal 80.000 leden. Het doel is om watersport bereikbaar en betaalbaar te maken voor iedereen.

www.watersportverbond.nl

Bewezen
diensten

  • Webdevelopment
  • Strategie & Creatie

Project
deliverables

- Concept & strategie
- Chatbot CMS
- Chatbot implementatie

De eerste chatbot door een sportbond

Stel je eens voor. Jij hebt het voorrecht om op het moment suprême één der mooiste sportmomenten ter wereld te mogen organiseren. Hoe zou je dan omgaan met de vragen van 400.000 bezoekers en hoe leer je deze watersportliefhebbers beter kennen? Ons antwoord (samen met E-sites) op deze vragen van het Watersportverbond en organisator TIG Sports: AskWisdom. De eerste chatbot ooit door een Nederlandse sportbond gelanceerd!

Oh tuurlijk, een chatbot. Lekker hip. Maar waarom kozen we ècht voor een chatbot? Niet geheel toevallig is dit middel uitermate geschikt om een bezoeker op interactieve wijze mee te nemen door alle gestelde vragen. Iets dat perfect aansloot op de doelstelling van een 9+ beleving voor de bezoekers.

In het verlengde hiervan worden chatbots ook gekenmerkt door een broadcast functionaliteit via pushnotificaties. In het geval van het Volvo Ocean Race finish event in Den Haag is deze functionaliteit omgeturnd tot een relevante dienst: de Finish Alert. Hiermee werden gebruikers in de dagen voorafgaand aan de bloedstollende finish op de hoogte gehouden van de verwachte aankomsttijd van de boten. Je weet namelijk nooit hoe de wind staat ;-).

Tegelijkertijd is het een ideale manier om het verzamelen van marketingdata (ja, met de juiste toestemming in het kader van GDPR en in samenwerking met onze SportsCloud collega's) en het verlenen van service te combineren.

Wil je meer weten over AskWisdom? Hieronder vind je meer ins & outs!

Duizenden gesprekken...

Uiteindelijk zijn er via AskWisdom bijna 5.000 gesprekken gevoerd rondom de thema's bereikbaarheid (best handig tijdens een OV staking ;-)), parkeren en het programma. Stel je eens voor dat deze gesprekken allemaal gevoerd hadden moeten worden met een mens?! We moeten er bijna niet aan denken. Aan de kosten dan natuurlijk. Daarnaast hebben meer dan 3.500 mensen zich aangemeld voor de Finish Alert.

Tot slot had AskWisdom ook een ingebouwde 'side-event kiezer'. Eerst vroeg 'ie aan de bezoeker welke dag hij of zij kwam. Vervolgens schotelden we alle side-events van die dag voor, met de vraag of deze wel of niet interessant waren voor de bezoeker. Op basis van zijn of haar antwoorden berekenden we vervolgens een mogelijk programma inclusief tijdstippen. #helemaalsuperpraktisch

Enne, hoe werkt zo'n chatbot?

Je kunt je vast voorstellen dat er behoorlijk wat techniek komt kijken bij de ontwikkeling van een chatbot. You guessed right :-) Allereerst hebben we een framework ontwikkeld waarin de gesprekken gestructureerd kunnen worden met zogenoemde cards. Vervolgens hebben we een koppeling met Facebook Messenger gemaakt, voor het faciliteren van de gesprekken.

Waarom Facebook Messenger? Om campagne te kunnen voeren richting de gebruikers via pushnotificaties. Hierdoor hoeven de gebruikers geen aparte app te downloaden en krijgen ze alsnog pushberichten binnen. Zo is het bereik groter. Jaja, daar is over nagedacht! Heb je nog andere vragen? Neem dan vooral even contact op met onze Chef Chatbot Michiel.

Door AskWisdom waren bezoekers op een interactieve manier up-to-date en hebben we interessante data van hen kunnen verzamelen!

— Anne-Loes Kokhuis, Manager Commercie & Communicatie Watersportverbond

Michiel

Michiel
van Looijengoed

Head of Development
michiel@tde.nl

De Volvo Ocean Race is één van de grootste en meest unieke evenementen ter wereld. Het is alleen daarom al heel erg tof dat wij als Nederland de finish van dit evenement mochten organiseren. En voor ons natuurlijk een voorrecht om hier samen met E-sites een innovatieve chatbot het verschil te mogen maken in de beleving van de bezoeker. Gezien de resultaten ben ik er heilig van overtuigd dat dit slechts het prille begin is van chatbots in de Nederlandse sportwereld.

Check it out!