We craft digital
connections
in sports

NN Group

Zo maakten wij de eeuwenoude medaille slim.

We craft digital
connections
in sports

Smart Medal

De nieuwe status quo van de eeuwenoude medaille.

www.smartmedal.io

Bewezen
diensten

  • Webdevelopment
  • Social media management
  • Strategie & Creatie
  • Digital design

Project
deliverables

- Concept & strategie
- UX & design
- iOS & Android app
- Marketing website
- Promotie strategie
- Social media activatie & webcare

Disruptie in de hardloopmarkt door medaille slim te maken

Af en toe mogen we groot dromen. Dan starten we iedere zin met "kunnen we niet...". En het mooie is, we weten nu dat we het waar kunnen maken!

Een eeuwenoude traditie opnieuw uitvinden, de wereldrecordhouder op de marathon als ambassadeur en ons eigen werkveld disrupteren. In samenwerking met NN Group zorgden we ervoor dat hardlopers na hun gelopen evenement het meest persoonlijke aandenken ooit kregen.

Lees hoe de 'domme'
🏅evolueerde tot een ecosysteem binnen het landschap van IoT. Wacht, wat allemaal!? Ja nu wil je alles weten hè?

Hoe dit werkt? 👇🏻

Oké, in het kort: We voorzagen onze Smart Medal​, een echte fysieke medaille, van een NFC-chip. Deelnemers aan de Zevenheuvelenloop - waar de Smart Medal debuteerde - scanden met de gratis (iOS & Android) Smart Medal app op hun smartphone de chip in de medaille. Vervolgens kon de loper door zijn persoonlijke verhaal tappen, met daarin een fraaie en persoonlijke terugblik op het hardloopevenement en de eigen prestatie. Om tot dit verhaal te komen, gebruikten we allerlei databronnen zoals de race data die door de BIB in je startnummer wordt geregistreerd, het weer, persoonlijke fotografie en bijvoorbeeld audio. Iedere deelnemer kon de eigen Running Story daarna zelf nog bewerken en (uiteraard!) delen via social media.

Kijk maar eens hoe dat eruit zag.

Hoe het allemaal begon

Het begon allemaal eind 2017, met een brainstormlunch. Daar zitten we dan, met de vragen: Hoe kunnen we hardloopsponsoring vernieuwen? Waar zit de passie? Na een uurtje besluiten we dat dit het hele verhaal is van een marathon. Niet alleen de dag zelf, ook de totale voorbereiding. Alles wat je moet laten en doen om jouw prestatie te leveren. Waarop Ruud, onze Head of innovation én ervaringsdeskundige zegt: 'Dat klopt, maar dit alles besloten ligt in de medaille die je krijgt na de finish. Die medaille staat symbool voor alles'.

Daarmee komen we vrijwel direct tot de oplossing. De medaille moet slim worden. We willen er content aan toevoegen, zodat je altijd jouw verhaal tot je beschikking hebt. Zodat de medaille nóg meer waarde krijgt en niet onder in de la eindigt. Hij is connected, hij is rijk, hij is disruptief. Na een uitgebreid onderzoek van het Internet of Things landschap, bleek NFC de meest geschikte oplossing voor deze toepassing, omdat het toegankelijk is voor het overgrote deel van de mobiele telefoons.

Get ready for the launch...

Doordat NN Group in een vroeg stadium inzag dat dit concept hun hardloopsponsoring naar een hoger niveau zou tillen, kwam het project in een stroomversnelling.

Dat Eliud Kipchoge van het NN Running Team het uithangbord zou moeten worden voor de Smart Medal-introductie was voor ons en NN Group direct duidelijk. Dat hij vervolgens een wereldrecord zou lopen tijdens de Berlijn Marathon allerminst. Maar zo geschiedde en hij maakte de lancering historisch. Met recht was dit 'The Ultimate Running Story'.

Met de Smart Medal geven we lopers een persoonlijke, digitale herinnering aan de prachtige prestatie die ze hebben geleverd.

— Remco Barbier, Head of Branding NN Group

Ecosysteem

Met de Smart Medal app ontwikkelden we een ecosysteem waarin alle sportevenementen die medailles uitreiken (en dat zijn er nogal wat ;)) een Running Story kunnen toevoegen. De Smart Medal werd voor het eerst uitgereikt tijdens de NN Zevenheuvelenloop, op 18 november 2018. De Smart Medal app is voortdurend in ontwikkeling en we streven ernaar om bij ieder evenement een nieuwe feature te introduceren, zo integreerden we persoonlijke fotografie en audio voor de Egmond Halve Marathon en worden de aanmoedigingsvideo's van de Hardloopsupporter toegevoegd aan de NN Running Stories tijdens Rotterdam Marathon. Alles om middels technologie de herinnering aan de ultieme sportieve prestatie nooit meer te laten vervagen.

Ben je organisator of sponsor van een (hardloop)evenement en wil je meer weten over de mogelijkheden van de Smart Medal? Neemt dan contact met ons op of kijk op www.smartmedal.io voor meer informatie!

Smart Medal is een product van TDE, powered by NN Group.

Ruud

Ruud
Dankers

Head of Innovation
ruud@tde.nl

De medaille behoort vanaf nu ook tot het Internet of Things, een lang gekoesterde wens van ons bureau. Met de app hebben we een ecosysteem ontwikkeld om alle medailles te bewaren en op ieder moment terug te kunnen kijken op je prestatie.

Check it out!