PUMA

PSV's debuut in de PUMA-familie.

PUMA & PSV

PSV's debuut in de PUMA-familie via twee spraakmakende digitale shirtintroducties.

go.puma.com

Bewezen
diensten

  • Webdevelopment
  • Social media management
  • Strategie & Creatie
  • Digital design

Project
deliverables

- Concept & strategie
- UX & design
- Digitaal actie platform
- Promotiestrategie
- Social media beheer & webcare

#madeineindhoven

Een nieuw seizoen met nieuwe shirts en een nieuwe samenwerking tussen merk en club. Voor PUMA en PSV was er alles aan gelegen om bij de introductie van de shirts voor het seizoen 20/21 een goede beurt te maken bij de fans. In samenwerking met Triple Double werd rondom de shirt launches voor de overkoepelende thematiek ‘Made in Eindhoven’ gekozen. De vele makers van de stad spelen de hoofdrol. Van makers van voetbalattributen tot muziekmakers.

Vanuit daar gingen we aan de slag met twee aansprekende digitale activaties om de entree van PUMA extra kracht bij te zetten. Je kunt immers maar één keer een goede eerste indruk maken.

Teaser: de activaties waren vrij revolutionair dus dit zijn zeker weten goed besteedde minuten leestijd!

Thuisshirt: Personal shirt reveal

Nadat de #madeineindhoven film het startschot vormde van de ‘home-campagne’, gaven we de release van het thuisshirt daarna een creatieve digitale touch mee. Achterblijven bij een campagne thematiek die gaat over creatieven in Eindhoven die mooie dingen maken was namelijk geen optie.

Wat deden we? Op een speciale landingspagina kregen fans de primeur om als eerste het shirt te onthullen. En dat op een persoonlijke manier. Nadat een fan zijn naam had ingevuld (voor fans uit de database van PSV natuurlijk al vooraf bepaald) en favoriete rugnummer had gekozen, genereerden we in een split-second (0,23 seconden om precies te zijn) een 30 seconden video. Hierin waren alle details van het shirt te zien en eindigden we met het shot waarbij de naam en het rugnummer van de fan in het shirt verwerkt waren.

Ruim 20.000 fans maakten gebruik van deze mogelijkheid en genereerden hun persoonlijke video die massaal gedownload en gedeeld werd. Uiteraard speelde techniek een grote rol in dit succes. Naast de geavanceerde video software was een schaalbare Amazon Web Hosting set-up de oplossing om het piekverkeer netjes af te handelen.

Uitshirt: Stream to unlock

Bij de introductie van het uitshirt hadden we een primeur te pakken. Het was de eerste keer dat een voetbalshirt werd onthuld via streams van een videoclip. Dat werd gedaan met het speciaal voor de release geschreven Eind Hoger, van de Eindhovense muziekmaker Fresku. In de clip van de track spelen PSV-spelers Cody Gakpo, Ritsu Doan en Noni Madueke de hoofdrol, in het in eerste instantie volledig geblurde Philips blauwe uitshirt. Naarmate het aantal streams opliep, werden er steeds meer details van het shirt zichtbaar. Iedere twintig minuten deelden we via de social media kanalen van PSV een update van de vorderingen; uiteindelijk was het uitshirt om 09.58 volledig unblurred, zichtbaar en direct te koop voor PSV-fans in de web- en fanshop. En kregen wij ‘Eind Hoger’ niet meer uit ons hoofd. :-)

Hoe we dit technisch gedaan hebben? Realtime hielden we de views op de video’s bij. Als een bepaald aantal bereikt was, schakelden we door naar de volgende edit van de video waarbij het shirt beter zichtbaar was. Technisch niet zeer complex, maar wel zeer effectief in de uitvoering!

Social media

Facebook, Instagram en Instagram Story van PSV, PSV FANstore, PSV Vrouwen en PSV esports, Twitter in drie verschillende talen, Weibo in China, LINE in Japan, Snapchat, YouTube en LinkedIn. De shirt introducties werden volledig op maat gemaakt voor de diverse owned media van PSV. Dat had tot gevolg dat er per shirt launch meer dan 50 verschillende assets in vier verschillende talen de wereld in geslingerd werden.

Met als resultaat dat we uiteindelijk bij ‘home’ de 2.3 miljoen impressies hebben aangetikt en we daar bij ‘away’ met 3.1 miljoen zelfs nog overheen gingen.

En dan te bedenken dat daar de resultaten van de accounts van nationaal en internationaal gerenommeerde spelers als Ryan Thomas, Maxi Romero, Guti, Ritsu Doan, Mo Ihattaren nog niet eens bij zitten.

Marc
Schuurman

Manager Social Media
marc@tde.nl

Met deze twee geslaagde digitale activaties hebben we de PUMA shirt introducties voor PSV-fans van een extra dimensie kunnen voorzien. Dat is terug te zien in de positieve reacties maar met name ook in de verkoopresultaten, die de verwachtingen hebben overtroffen.

Check it out!