We craft digital
connections
in sports

Johan Cruijff ArenA

Over de dagelijkse verspreiding van social content rond het grootste stadion van Nederland.

We craft digital
connections
in sports

Johan Cruijff ArenA

Het voetbalstadion met de allermooiste naam. Waar wekelijks duizenden fans genieten van hun passie. Daar is zoveel moois over te vertellen.

Bewezen
diensten

  • Social media management
  • Digital design

Project
deliverables

- Concept & strategie
- Social media management
- Social media design
- Social media advertising

Johan Cruijff ArenA, home of legends

De befaamde hakbal van Rafael van der Vaart, de onnavolgbare solo van Zlatan Ibrahimovic, de Champions League-finale van 1998, de memorabele kampioenswedstrijd Ajax – FC Twente, en ga zo nog maar even door. Zoveel legendarische momenten hebben de Johan Cruijff ArenA gemaakt tot het stadion dat het vandaag de dag is. En dan te bedenken dat er nog zoveel gedenkwaardige verhalen geschreven gaan worden… 😍 Denk alleen al aan EURO 2020, als in de Johan Cruijff ArenA 4 EK-wedstrijden (!) gespeeld gaan worden.

Onze social media managers en designers zitten op de eerste rij, want elke dag mogen wij de social kanalen van het grootste stadion van Nederland vorm geven.

Zeg nou zelf, welke sportliefhebber wil dat niet!?

Een greep uit ons werk

Van strategie naar uitvoering

Bij het grote publiek staat de Johan Cruijff ArenA natuurlijk vooral bekend als het huis van Ajax, het stadion waarin het Nederlands elftal zijn belangrijkste wedstrijden speelt, waar Rico Verhoeven in de ring stapt voor het verdedigen van zijn wereldtitel en grote popsterren als Beyoncé, Jay-Z en Ed Sheeran neerstrijken tijdens hun wereldtournee.

Al die verhaallijnen tekenen we uit in een levende contentplanning, die dagelijks wordt gevuld met (user generated) content. De social media strategie die we samen met de marketing afdeling van de Johan Cruijff ArenA hebben opgezet vormt daarin altijd de leidraad.

Draagt een social post niet bij aan de vooraf gestelde doelstellingen? Dan plaatsen we ‘m niet. Maandelijks monitoren we of de juiste weg is ingeslagen en waar nodig er bijgestuurd moet worden.

We bewaken een gezonde balans tussen de contentpijlers en streven voortdurend na om bezoekers te helpen het maximale uit hun middagje of avondje ArenA te halen. En ja, sport is veel in de avonden en weekenden. Bij de Johan Cruijff ArenA is dat niet anders. Juist dan zijn we er, om bijvoorbeeld uit naam van het stadion Ajax in het moment te feliciteren met het bereiken van de kwartfinale van de Champions League. En juist dan raak je de sportfan in het hart.

22 Legends

Op 14 augustus 2018 mocht de Johan Cruijff ArenA 22 kaarsjes uitblazen. Geen bijzonder jubileum op het eerste oog, zou je zeggen. Ware het niet dat het getal 22 in de sportwereld twee elftallen symboliseert. Dus dachten wij: waarom laten we de volgers van de Johan Cruijff ArenA niet twee legendarische elftallen samenstellen? 11 Ajacieden, 11 artiesten. Enige voorwaarde: ze hebben ooit hun opwachting gemaakt in de Johan Cruijff ArenA. Binnen no-time tuigden we een landingspagina op waar je jouw all time legends line up met Ajacieden en artiesten kon samenstellen. Met een gerichte social advertising campagne erachter kregen we de doelgroep in beweging en werden in vier dagen tijd maar liefst 2.935 (!) stemmen uitgebracht.

Roan
Bezemer

Social Media Manager
roan@tde.nl

Met een seizoenkaart van Ajax op zak is een bezoek aan de Johan Cruijff ArenA inmiddels een vast ritueel geworden. Hoe gaaf is het dan ter plekke content te maken voor de social kanalen van de ArenA?

Check it out!