Eredivisie

Een ode aan het voetbalshirt!

Eredivisie

Al 64 jaar de hoogste voetbalafdeling van Nederland.

eredivisie.nl

Bewezen
diensten

  • Webdevelopment
  • Strategie & Creatie
  • Digital design

Project
deliverables

- Concept en strategie
- 1.754 shirtdesigns
- Social animaties
- UX & design
- Platform shirtverkiezing

Geen officiële kampioen, toch mooie prijzen!

In de periode dat heel voetbalminnend Nederland het moest stellen zonder Eredivisie wedstrijden was het Eredivisie Shirt Festival (onbedoeld) de verademing waar veel fans naar snakten. Met een collectie van maar liefst 1.754 shirts brachten we de geschiedenis van de Eredivisie tot leven.

Alle archiefdozen zijn uit de kast getrokken om de shirt designs, zowel uit als thuis, van 64 jaar Eredivisie in kaart te brengen. Weken zijn de designers van TDE en Triple Double bezig geweest om alle shirts tot in detail na te bootsen. Met succes! Op 17 april lanceerden we samen met Eredivisie CV, Triple Double, Santos, FOX Sports en het AD het Eredivisie Shirt Festival.

Geef je ogen de kost en lees meer over deze ode aan het Nederlands voetbal!

Online verkiezing

Op esf.eredivisie.nl heeft elke (voormalig) Eredivisie club een eigen pagina met alle Eredivisie shirt designs. Iedereen, van club tot mediapartners, kreeg een compleet digitaal promotiepakket met visuals en animaties om de campagne maximaal aan te jagen. Op het platform konden de fans shirts nomineren voor een shortlist met favorieten. Iedere fan kon drie shirts nomineren. In totaal zijn er maar liefst 686.858 shirts geliket en meer dan 162.000 nominaties verstuurd.

Met de hulp van ruim 50.000 fans - die deelnamen aan de campagne - bepaalde een vakjury, bestaande uit Jan Joost van Gangelen (FOX Sports), Frank Evenblij (Bureau Sport), Arno Kantelberg (Esquire), Sjoerd Mossou (AD) en Victoria Koblenko (actrice/presentatrice), de winnaars.

De tactiek van het ESF

Door het gemis van voetbal en de toewijding van alle clubs om ESF groots aan te kondigen, verwachtten we vooraf al een flink aantal bezoekers. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan de juiste hosting opzet. Dat is niet onbelangrijk, maar wel technisch. Waarschuwing: het kan weleens té technisch worden.

Hierbij hebben we het platform van Amazon (Amazon Web Services) gebruikt om de website van ESF te hosten. Daarbij hebben we de front-end van de website gehost op de CDN (Content Delivery Network) van Amazon, dat scheelt in je cache. De CDN schaalt automatisch mee naar de drukte. Hierdoor konden fans in groten getale tegelijkertijd de website en de shirts bewonderen.

Voor de back-end van de website hebben we Beanstalk ingezet. Een service binnen AWS waarmee je de servers horizontaal kan opschalen. Servers worden automatisch toegevoegd bij drukte en deze servers worden weer verwijderd wanneer de drukte afneemt. Zo hebben we meer servers tijdens piekmomenten, en minder servers buiten deze momenten. Deze set-up bleek ondanks het enorme piekverkeer op sommige momenten, de winnende.

Maar uiteindelijk is techniek slechts een middel en waren onderstaande pareltjes de échte winnaars en vergaarden eeuwige roem!

De eindstand

Via social media lanceerden alle partijen tegelijkertijd de campagne. Santos maakte zelfs speciaal voor de campagne de Eredivisie Shirtbijbel. Ook het AD en FOX Sports publiceerde dezelfde dag een artikel met de spelregels van de online shirtverkiezing. In no-time werd de campagne door verschillende media opgepikt en werd het festival o.a. in De Telegraaf, Radio Veronica, Veronica Inside, NPO Radio 1 en het Jeugdjournaal onderwerp van gesprek. In totaal is het Eredivisie Shirt Festival door 198 bronnen gedeeld.

In slechts 3 weken tijd bezochten ruim 211.000 fans - uit maar liefst 153 verschillende landen - de website. Op de website namen fans ruim de tijd om de selectie te bekijken. Gemiddeld besteedde men 3:11 minuten op de site om de shirts te bewonderen. Missie geslaagd!

“We zijn erg blij met het succes van deze campagne en de samenwerking met Triple Double en TDE. De liefde voor voetbal in het algemeen en voetbalshirts in het bijzonder spat ervan af.”

— Marc Rondagh, Business Development Managere Eredivisie.

Maikel
Melis

Digital sportmarketeer
mmelis@tde.nl

Als nieuwste aanwinst van TDE is dit natuurlijk een mooi project om je debuut mee te maken. Het concept, de timing (onbedoeld), de reacties; alles klopte.

Eredivisie Shirt Festival

Bekijk ook...