We craft digital
connections
in sports

Ajax

Zo bepaalden 15.000 fans het design van de Ajax seizoenskaart.

We craft digital
connections
in sports

Ajax

Ajax is Nederlands meest succesvolle voetbalclub met 33 landstitels en 11 internationale prijzen.

Bewezen
diensten

  • Webdevelopment
  • Strategie & Creatie

Project
deliverables

- Concept & strategie
- Campagne platform
- Acquisitie pagina

Alles voor de fans

Supporters vormen het grootste goed voor een voetbalclub. Wat is immers een club zonder fans? Het is dan ook logisch dat clubs er alles aan doen om de band met supporters te versterken. Het betrekken van supporters bij voor hen belangrijke zaken, is net zoveel waard als een winnend doelpunt. Jaarlijks vallen in juli de seizoenkaarten op de deurmat. Een bijna magisch pasje dat het gehele seizoen in de portemonnee zit om tientallen keren trots tevoorschijn te toveren. Fans hebben zelden tot nooit inspraak in het design van deze seizoenkaart. Opmerkelijk eigenlijk. En dus maakte Ajax iets dat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn mogelijk...

In de eerste fase mochten fans zelf aan de slag met een design (lees hieronder zeker ook even hoe dat dan werkte) en daarna was het aan álle supporters om te beslissen welk ontwerp het moest worden. Uiteindelijk bemoeiden exact 16.808 fans zich met het design voor de seizoenkaart door iets in te sturen of te stemmen.

We zien je denken, maar-hoe-kregen-ze-dit-dan-voor-elkaar? Dat leggen we hieronder he-le-maal uit!

Ow ja, eerder ontwikkelden we met Ajax al de Eerste Keer Ajax campagne. Ook leuk leesvoer :)

Zo werd elke fan een designer

Niet iedereen is een held in Photoshop. Daarom was het voor deze campagne van groot belang van iedere fan een designer te maken. De professionals gingen zelf in Photoshop aan de slag en mochten het bestand uploaden. Voor de 'gewone' fan ontwikkelden wij een digitale toolkit.

Onze grootste technische uitdaging? De toolkit perfect werkend maken op mobiel en dus voor ongeveer 85% van het bezoek. Door het design-team van Ajax direct samen te brengen met onze front-end developers en digitale strategen bundelden we alle krachten en kwamen we tot een zeer gebruiksvriendelijke flow. Al zeggen we het zelf :) Niet voor niks ontvingen we 7.392 designs.

And the winner is...

Nadat Ajax een tiental designs had geselecteerd, waren de fans aan het woord. Uiteindelijk stopte de teller op 9.416 stemmen en hadden we een winnaar. Dit ontwerp valt eind juli op de mat bij alle seizoenkaarthouders.

Van engagement naar sales

Een campagne als deze is niet alleen perfect om de betrokkenheid van fans te vergroten. Het is direct een ideale manier om fans te leren kennen. Door de campagne in iedere stap -van bedankpagina tot bevestigingsmails - door te verwijzen naar de pagina met alle informatie over de aanschaf van een seizoenkaart, integreerden we heel natuurlijk een salescomponent. En ook dit digitale domein mochten we voor Ajax ontwikkelen.

https://www.ajaxseizoenskaart.nl

Creativiteit zit in ons DNA. En samen met TDE hebben we nu een basis neergezet, waarmee elke Ajacied dat kan uiten.

— Jelle Faber, Coördinator Concept & Design Ajax

Jeffrey

Jeffrey
Schmitz

Back-end Developer
jeffrey@tde.nl

Wat is er als Ajacied mooier dan om voor je eigen cluppie een campagne als deze op te zetten? Het is toch net iets makkelijker om iets te maken dat voor jezelf bedoeld is ;) Technisch gezien was het met name de uitdaging om de applicatie zo licht mogelijk te houden, om op deze manier zo min mogelijk piekbelasting te creëren voor de server. Met 100% uptime is dit prima gelukt. Op naar meer mooie gezamenlijke campagnes!

Check it out!