Opel Hartslag van het Legioen Vorige item Volgende item
Logo Opel

Opel - Hartslag van het Legioen

Website: www.opel.nl/feyenoord Fact: genomineerd voor Dutch Interactive Award 2016

“De beleving en passie van Feyenoord-supporters via technologie zichtbaar en tastbaar maken”

Hoe spannend is een wedstrijd voor een Feyenoord-hart? Om aandacht te vragen voor de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting kregen 100 Feyenoord supporters een hartslagmeter om. Bij de wedstrijd van het jaar: Feyenoord - Ajax. De hartslag van het legioen was live te volgen op FOX Sports en via opel.nl/voorhetleven.
 


De doelstelling van deze specifieke actie ‘Hartslag van het legioen’ is om aandacht te vragen voor de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting. Het Feyenoord-gevoel kenmerkt zich door passie, trouw en een intense beleving van hun supporterschap. Feyenoord zit letterlijk in het hart van bijna 2 miljoen Nederlanders. De samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting zit de partijen daarom als gegoten. 

Elke dag overlijden in Nederland 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De Hartstichting heeft als doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen hiermee zo’n 2.500 levens worden gered. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn minimaal 170.000 burgerhulpverleners nodig (1% van de Nederlandse bevolking) in het oproepsysteem, goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Opel helpt samen met Feyenoord sinds november 2014 de Hartstichting om het aantal inschrijvingen te verhogen.

Opel vraagt TDE en BijlPR hoe we de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting aan een zo’n groot mogelijk publiek kenbaar kunnen maken.

Resultaat

De actie blijkt een schot in de roos. Een week voor de Klassieker wordt de actie aangekondigd met een persbericht. FOX Sports jaagt de actie aan met een speciale promo voor de hartslag van het legioen.

De media duiken er bovenop. In totaal zijn er binnen een week 77 artikelen gepubliceerd in online, print, landelijke en regionale media. De actie haalt tweemaal de voorpagina van AD en de uitzending van EditieNL. Radio2 DJ Jasper de Vries doet zelfs mee met het experiment en draagt zelf ook een hartslagmeter om er in zijn eigen uitzending op vrijdag voor en maandag na de wedstrijd verslag van te doen. Ook Radio Rijnmond verslaggever Jan Dirk Stouten draagt een hartslagmeter en besteedt tijdens zijn live radioverslag van de Klassieker volop aandacht aan de actie.

De publicaties hadden een cumulatief bereik van ongeveer 10 miljoen en een waarde van meer dan 1,5 miljoen euro aan vrije publiciiteit. De actie genereert meer dan 1 miljoen impressies online en op social media. Opel en Feyenoord haken tijdens de wedstrijd in om het publiek te informeren over de hartslag van het legioen bij spannende momenten. Er zijn ongeveer 1.200.000 kijkers op FOX Sports. En 15.000 unieke bezoekers op de website opel.nl/voorhetleven tijdens de wedstrijd om de hartslag live te bekijken. 

Techniek

Om de hartslag van het legioen te meten wordt een speciale Android app ontwikkeld die het mogelijk maakt om bluetooth hartslagmeters van Adidas te koppelen aan een smartphone. 

Bezoekers van stadions weten dat een stabiele internetomgeving niet overal aanwezig is, dus die uitdaging wordt opgelost door de aanleg van een apart WiFi netwerk. De data die door de hartslagmeters wordt gegenereerd, wordt via de smartphone realtime doorgestuurd naar een campagnesite en als xml-feed ook naar FOX Sports. De toepassing wordt tweemaal getest bij thuiswedstrijden van Feyenoord zodat we zeker weten dat alles werkt. 

Deze case is genomineerd voor een Dutch Interactive Award